Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

Robert Richardson: 1937–2013.

Robert Richardson in his lab in 1989

O Αμερικανός φυσικός συμπυκνωμένης ύλης και βραβευμένος με Νόμπελ, Robert Richardson πέθανε σε ηλικία 75 ετών από επιπλοκές μετά από καρδιακή προσβολή. Προερχόμενος από το Πανεπιστήμιο του Cornell από το 1968, ο Richardson έλαβε από κοινού το 1996 το βραβείο Νόμπελ Φυσικής με τον πρώην διδακτορικό φοιτητή του Ντάγκλας Osheroff και τον Ντέιβιντ Λι του Cornell. 


Οι τρεις ερευνητές τιμήθηκαν για την ανακάλυψή τους ότι το ήλιο-3 μετατρέπεται σε υπερρευστό σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

Όντας φερμιόνιο, το ήλιο-3 δεν πρέπει να είναι σε θέση να συμπυκνωθεί σε ένα υπερρευστό, αλλά μερικοί φυσικοί είχαν σκεφτεί ότι τα άτομα θα μπορούσαν να σχηματίσουν ζεύγη bosonic παρόμοια με τα ζεύγη Cooper που βρέθηκαν σε υπεραγωγούς. Σε μια γνωστή σειρά πειραμάτων το 1971, ο Richardson και οι συνεργάτες του επιβεβαίωσαν ότι αυτά τα ζεύγη σχηματίζουν ένα υπερρευστό σε θερμοκρασίες κάτω από περίπου 2,5 mK.

"Στιγμές Δόξας" στο Duke

Ο Richardson γεννήθηκε στις 26 Ιουνίου 1937 στη Washington, DC και έκανε BSc και MSc στο Virginia Polytechnic Institute. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στη Φυσική το 1966 από το Πανεπιστήμιο Duke, όπου εργάστηκε υπό τον Horst Meyer στον πυρηνικό μαγνητικό συντονισμό του στερεού ήλιο-3. Ο Richardson αργότερα ανέφερε τις "στιγμές δόξας" που πέρασε στο πανεπιστήμιο.

Μετά από ένα επιπλέον έτος στο Duke, το 1966 Richardson μετακόμισε στο Cornell, όπου πέρασε το υπόλοιπο της καριέρας του, εστιάζοντας στη φυσική χαμηλών θερμοκρασιών, εργάζεται αρχικά με τους Lee και Dave Reppy και αργότερα έγινε διευθυντής του Εργαστηρίου Cornell της Ατομικής και Φυσικής Στερεάς Κατάστασης. Διετέλεσε επίσης πρώτος αντιπρόεδρος κοσμήτορας του πανεπιστημίου για έρευνα 1998 - 2003 και είχε και ένα πέρασμα ως διευθυντής του Ινστιτούτου Kavli στο Cornell για την Επιστήμη Νανοκλίμακας.

ΈκθεσηΟρόσημο

Το 2005, ο Richardson βοήθησε να γραφεί η έκθεση ορόσημο Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών με τίτλο Rising Above the Gathering Storm: Ενέργεια και Απασχόληση στην Αμερική για ένα καλύτερο Οικονομικό Μέλλον. Προσδιόρισε τις ελλείψεις όσον αφορά την προσέγγιση των ΗΠΑ για την ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, καθώς και προτεινόμενες αλλαγές στον τρόπο της έρευνας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη χρηματοδότηση και πώς η επιστήμη και η τεχνολογία θα πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία των ΗΠΑ.

Πηγή, PhysicsWorld
Απόδοση, Δ. Γιάκας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου